یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403

عدم تزریق به موقع منابع مالی و نبود هماهنگی بین بخشی چالش اصلی حوزه دارویی  کشور است

عدم تزریق به موقع منابع مالی و نبود هماهنگی بین بخشی چالش اصلی حوزه دارویی  کشور است
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با اشاره به این که چرخه تامین و توزیع دارو با مشکل نقدینگی مواجه است؛ گفت: عدم هماهنگی نهادهای بین بخشی و عدم تزریق به موقع منابع مالی به داروخانه ها و شرکت های دارویی مشکلات متعددی را برای حوزه دارویی کشور ایجاد کرده است.

دکتر آرش محبوبی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با ا شاره به این که هماهنگی های بین بخشی و اجرای طرح دارویار هم زمان انجام شد، بیان کرد: در طرح دارویار قرار بود پرداخت ها به داروخانه ها ظرف مدت یک ماه انجام شود که متاسفانه سازمان های بیمه گر مطالبات را به موقع نمی پردازند و همین امر سبب شده تا داروخانه ها گردش نقدینگی لازم را برای تهیه داروهای مورد نیاز بازار نداشته باشند.

وی یکی از اهداف اجرای طرح دارویار را عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن عنوان کرد و افزود: برای تحقق این امر قرار شد مابه التفات قیمت ارز از طریق سازمان های بیمه گر به داروخانه ها پرداخت شود تا پرداخت از جیب بیماران افزایشی نداشته باشد ؛ اما قیمت گذاری داروها برای شرکت های تامین کننده اعم از تولیدی و وارداتی با توجه به تغییر ارز ترجیحی به نیمایی به درستی انجام نشد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران کمبودهای مقطعی برخی اقلام دارویی را در نظر نگرفتن قیمت وسایل مصرفی تولید دارو از جمله درپوش ، شیشه و ... دانست و گفت: عدم تامین نقدینگی شرکت های تامین کننده و پخش دارو را با مشکل مواجه کرده است به طوری که اگر نهادهای بالادستی به موقع اعتبارات لازم را به داروخانه ها تزریق کرده و سازمان های بیمه گر نیز منابع مالی را سرجای خود مصرف کنند شاهد سیکل معیوب در زنجیره تامین و توزیع دارو نخواهیم بود.

محبوبی خاطرنشان کرد: طرح دارویار در سطح ملی نیاز به بسترسازی های اولیه داشت اما عدم هماهنگی های بین بخشی و همچنین عدم تزریق به موقع منابع مالی به داروخانه ها نارضایتی هایی را برای همکاران داروساز ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: قرار بود به منظور تامین نقدینگی شرکت های تامین کننده و توزیع دارو ناشی از تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی ؛ مبلغی به عنوان وام در اختیار صنعت دارویی قرار گیرد که تا کنون این امر محقق نشده است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.